Maraton är det verkligen en så bra ide?

Maraton om 4 veckor, idioter eller inte idioter är frågan?

Och hur fan tänkte vi där då….Längsta distansen som jag sprungit fram tills april är kanske 14-15 km. Men  en solig dag i april så bestämde jag mig för att testa springa 21 km. Fråga mig inte varför.. Med både ont i fötter och ben så visade till slut mobilen 21 km!

Med tanke att det ska aldrig hända igen får jag ett meddelande på Facebook! Då får Dennis för sig den briljanta idéen att springa maraton. När han bjuder in mig vet jag inte vad som händer i min hjärna men jag sa JA! Ofta så när jag gör något är det inte kroppen som ger upp, utan i mitt huvud. Därför tyckte jag detta är ett grymt tillfälle att testa min mentalitet.

Jag vet fortfarande inte vad vi har gett oss in på, men det blir nog roligt får jag hoppas. Det säger de flesta som har sprungit. Samtidigt som alla andra säger motsatsen.

Grattis! Nu när det bara är 4 veckor kvar och den längsta distansen är fortfarande på 21 km så vet jag inte riktigt hur vi har planerat.. Det var först när Dennis för två veckor sedan sa att biljetterna var bokade som jag förstod att det var på allvar. Innan dess har vi bara skjutit upp det, lopp efter lopp.

Nu är det i alla fall bokat och vi åker ner till Amsterdam den 19 oktober för att springa den 21! Ska bli grymt kul, tror det är cirka 15000 ”idioter” som har gett sig in på det här…Fram till dess så är det mycket löpträningen som står på schemat, vi har även lagt in styrkeövningar som är bra för löpningen samt förebyggande övningar för att förebygga skador som kan uppstå med så mycket löpning.

Då loppet ska springas på asfalt så var tanken att det bara skulle bli asfaltstöpning. Vädret var helt underbart igår vilket gjorde att efter 5 km så blev det att jag dök ner mot Prins Bertils stig istället för att springa på grus. Där bjöds det på galet fin utsikt ut över havet. Frisk luft och mycket sol, sen tar man av sig tröjan sista kilometrarna så orkar man mycket mer! Det har jag lärt mig på Crossfit!


Gårdagens pass blev:

2 km uppvärmning

4×3 min tröskelfart (1 min lugn jogg,vila)

Resterande upp till 1 mil i 4,30 tempo
2 km nedvarvning

Tröskelfart = Tröskellöpning handlar om att springa i en fart som är den högsta möjliga där kroppen hela tiden klarar av att transportera bort eller förbränna de ”trötthetsämnen” som bildas när man springer.

2 tankar på “Maraton är det verkligen en så bra ide?”

Lämna en kommentar